Vi går igenom hur olika beteendemönster kommer till uttryck i gruppen. Hur stress påverkar lärandet och hur anknytningsmönster och stress påverkar den växande hjärnan samt hur man kan hjälpa barn att utveckla ett positivt samspel.
Hur kan du som arbetar i förskolan utveckla ett förhållningssätt som förebygger psykisk ohälsa?
Målgrupp
Personal i förskolan.
Ur innehållet
- Vad innebär enligt aktuell forskning ADHD, autism, trots och oro hos barn?
- Hur visar sig ADHD/ADD, trotsbeteende, oro i förskolegruppen och i samspelet med kamrater?
- Hur påverkas utveckling och lärande av impulsivitet och psykisk ohälsa?
- Hur påverkar stress barns anknytning och den växande hjärnan?
- Hur utvecklar vi samspel och lekgrupper i förskolan?
- Hur kan jag som pedagog hjälpa barn att hantera affekter?
- Hur kan vi utveckla ett förhållningssätt i förskolan som påverkar barnen positivt?
- Hur tillämpar vi kognitiv metodik för att bryta negativa mönster?
- Vad händer med mig som pedagog när jag utsätts för frustrationer och negativa känslor?
Kursen erbjuds vid följande tillfällen
Online
- 22 april Sista anmälningsdag: 2025-04-16
- 21 maj Sista anmälningsdag: 2025-05-15

Britt-Inger Olsson
Britt-Inger är specialpedagog och har specialpedagogisk påbyggnad inom tal, språk och kommunikation, gymnasielärare i psykologi och barn- och fritidskunskap, metodiklärare, läroboksförfattare samt utbildningskonsulent inom psykologi och specialpedagogik, handledare för pedagoger och chefer.
Learning is everything
Online
- 13.45 Uppstart på zoom med Britt-Inger
- 14.00 Föreläsning börjar
- 15.30 Paus
- 17.00 Avslut