Ofrivillig skolfrånvaro är betydligt vanligare bland elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och elever med särbegåvning, och beror vanligen på att otillräckliga eller för sena anpassningar har gjorts i skolan.

Problematisk skolfrånvaro börjar långt innan eleven slutar gå till skolan och beror vanligen på bristande anpassningar och tilltagande ångest. Hur kan man arbeta förebyggande för gruppen och hur kan man kartlägga och arbeta med återinskolning om det har gått så långt?

Bland yngre barn beror det oftast på separationsångest eller ångest inför klassrumsmiljön, medan det för äldre elever vanligen handlar om antingen en svårighet att ställa om mellan hemmiljön och skolmiljön, att det är för många intryck att ta in i klassrummet eller om en rädsla för att misslyckas med skolarbetet eller socialt. Ofta är det en kombination och anledningen är vanligen dold.

Typiskt för den här typen av skolfrånvaro – till skillnad från frivillig frånvaro – är att den vanligen är förenad med oro eller ångest. Generellt blir det svårare att bryta ett ångestundvikande beteende ju längre det fortgår. Det gäller därför att så tidigt som möjligt arbeta med att få barnet tillbaka till skolan.

För varje elev behöver först en noggrann kartläggning göras av vad som leder till frånvaron, för att man sedan ska kunna arbeta med situationen. Frånvarokartläggningar har ofta en bred ansats, oftast för bred för att fånga upp vad det framför allt beror på – ångest.

Föreläsningen tar upp fakta och teorier samt beprövade metoder för att förebygga och arbeta med problematisk skolfrånvaro.

Kursinformation

Dokumentation ingår alltid i priset.

Anmälan är bindande men Du kan alltid skicka ersättare vid förhinder.

Samtliga priser är per person.

Till anmälan

Kursen erbjuds vid följande tillfällen

Online

  • 16 april Sista anmälningsdag: 2025-04-09

Eric Donell

Erics variant av adhd, som var mer påtaglig i unga år, har lett till många yrken – det finns ju så mycket roligt …

Eric är specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård och har framför allt arbetat på BUP men även inom vuxenpsykiatrin. Eric har också arbetat som fotograf, fastighetsmäklare, filmproducent, speaker, skådespelare, sångare, manusförfattare, programledare i radio och TV, windsurfinginstruktör, vaktmästare, städare, sminkör, discjockey och lärare. Och en del annat….

Eric Donell har de senaste 20 åren utbildat tiotusentals inom NPF som adhd och autism, främst personal inom skola, vård- och omsorg, näringsliv och myndighet.

Learning is everything

Anmäl dig via formuläret nedan

Öppna formuläret i ny flik

Visa köpvillkor