Administratören som samordnare

Utveckla ditt personliga och informella ledarskap
Förstå din egen och andras kommunikationsstil
Skapa gott samarbete och effektivitet genom tydlig kommunikation
Identifiera egna beteenden som hjälper eller hindrar
Utveckla viktiga samtalsfärdigheter
Hantera feedback, konflikter och stress
I rollen som administratör, koordinator, handläggare, assistent eller informell ledare har du ofta rollen som spindeln i nätet. Du arbetar både självständigt med många olika arbetsuppgifter och samarbetar med andra för att uppnå vissa resultat. Du samordnar, följer upp och ser till att arbetsflödet fungerar, även om du inte formellt är chef. Du påverkar och engagerar genom ditt sätt att kommunicera och vara på. I en värld som blir alltmer komplex och osäker kanske du upplever att tiden inte alltid räcker till eller att du själv behöver ta ett steg till i din utveckling. Här är en utbildning som ger dig mer luft under vingarna för att klara dina arbetsdagar och uppgifter på ett smidigare och effektivare sätt.
Utbildningen ger dig kunskaper om bl.a din beteende- och kommunikationsstil och hur den påverkar andra och hur du genom aktivt lyssnande och ställa coachande frågor skapar engagemang och goda samtal. Du får också lära dig mer om konflikter och konflikthantering, sätta motiverande mål och beteenden som bygger förtroende. Vi går igenom grunderna i grupputveckling och stresshantering - kunskaper som stärker dig i din roll, gör dig tydligare och skapar balans. Du får med dig metoder, tips, verktyg och erfarenhetsutbyte för att lyckas både med det informella ledarskapet och den personliga utvecklingen.
Läraren är certifierad coach och det coachande öppna synsättet sätter sin prägel på kursen.
Utbildningen, som är en mix av teori, samtal, reflektion och praktiska övningar, vänder sig till dig som fungerar som "spindeln i nätet" och arbetar med att samordna, koordinera och följa upp. Den passar lika bra oavsett om du leder andra eller inte.
Ur innehållet
Dag 1
Administratörens roll i organisationen
- Det informella ledarskapet
- Ansvar, roll, beteenden och kompetens för att lyckas
- Att klargöra förutsättningar
Beteende- och kommunikationsstilar
- Förstå din egen stil
- Att anpassa sin stil när det behövs
- Olika stilar-olika karaktärsdrag
- Styrkor och fallgropar
Leda och samordna
- Leda och samordna utan att vara chef
- Mål som ger mening och motivation
- Vad som skapar engagemang
Att arbeta med människor
- Vikten av att vara tydlig
- Beteenden som bygger förtroende
- Lyssna aktivt
- Utveckla din coachande förmåga – ställ bra frågor
Dag 2
Att arbeta med människor, fortsättning
- Kommunikation och kroppsspråk
- Se upp med förutfattade meningar
- Utanför komfortzonen – vad kan hända vid förändringar
Gruppers utveckling
- Olika faser, olika kännetecken
- Vad gör att grupper fungerar bra
- Förstå och hantera konflikter
- Förstå och använda olika konfliktstilar för att komma framåt
Leda arbetet framåt
- Förbereda och leverera feedback
- Feed Forward
- Göra en handlingsplan som fungerar
Stress i arbetslivet
- Symptom att se upp med
- Grundspänning, tilläggsspänning och situationsspänning
- Förebygga och hantera stress
Egen handlingsplan
- Vad börja med, vad sluta med
Målgrupp
För dig som arbetar som administratör i offentlig sektor.
Utbildare
BENGT KALLENBERG
Bengt arbetar sedan 10 år tillbaka med utveckling av ledarskap och grupper. Han är civilingenjör med många års egen erfarenhet och chefs- och ledarpositioner inom större och mindre organisationer.
Han utbildar, leder seminarier och håller föredrag inom både privat och offentlig verksamhet. Bengt har också skrivit ett par böcker om ledarskaps- och grupputveckling.
Hålltider
DAG 1
09:00 Uppstart på zoom med Bengt
09:30 Start
11:45 Lunchrast
14:00 Rast
16:30 Avslutning, dag 1
DAG 2
09:00 Start
10:00 Rast
11:45 Lunchrast
14:00 Rast
16:00 Avslutning
Pris
6 995 kr, exkl moms.
Våren 2021 går denna kurs endast online!
Anmälan är bindande men Du kan alltid skicka ersättare vid förhinder.
Dokumentation ingår i kursavgiften
Anmälan
Anmälan till kurs/föreläsning sker via denna hemsida, se nedan.
Kundbetyg från tidigare kurs

"Bra kursledare som med kompetens och humor fick var och en av oss att komma till tals. Bra sammansättning av kursdeltagare, kändes som om inbjudningarna gått ut till personer med liknande arbetsuppgifter och erfarenheter. Fick flera bra tips och idéer av andra."
"Jättebra föreläsare, intressanta ämnen som väckte många tankar. Skönt att träffa andra som är i samma situation på arbetet."
"Alla områden berörde delar som jag verkligen kommer ha nytta av i min vardag på jobbet." Anna Sernefalk
För information kontakta
Henrik Nylund henrik@kompetenstjanst.se, 010-207 17 75