Barn med utmanande beteende
- tidiga insatser i förskolan.

Barn med koncentrationssvårigheter, impulsivitet, trots, oro, svårigheter med samspel och utagerande beteende.
Barns psykiska hälsa – en utmaning för förskolan. Det finns barn som utmanar sin omgivning genom att ofta störa. Det är barn som väcker irritation, ilska och besvikelse hos dem som finns runtomkring. Men barnens beteende är inte bara ett problem för omgivningen utan även för deras situation och framtid.
Vi går igenom hur olika beteendemönster kommer till uttryck i gruppen. Hur stress påverkar lärandet och hur anknytningsmönster och stress påverkar den växande hjärnan samt hur man kan hjälpa barn att utveckla ett positivt samspel.
Hur kan du som arbetar i förskolan utveckla ett förhållningssätt som förebygger psykisk ohälsa?
Ur innehållet
- Vad innebär enligt aktuell forskning ADHD, autism, trots och oro hos barn?
- Hur visar sig ADHD/ADD, trotsbeteende, oro i förskolegruppen och i samspelet med kamrater?
- Hur påverkas utveckling och lärande av impulsivitet och psykisk ohälsa?
- Hur påverkar stress barns anknytning och den växande hjärnan?
- Hur utvecklar vi samspel och lekgrupper i förskolan?
- Hur kan jag som pedagog hjälpa barn att hantera affekter?
- Hur kan vi utveckla ett förhållningssätt i förskolan som påverkar barnen positivt?
- Hur tillämpar vi kognitiv metodik för att bryta negativa mönster?
- Vad händer med mig som pedagog när jag utsätts för frustrationer och negativa känslor?
Målgrupp
Personal i förskolan.
Utbildare
BRITT-INGER OLSSON
Britt-Inger är specialpedagog och har specialpedagogisk påbyggnad inom tal, språk och kommunikation, gymnasielärare i psykologi och barn- och fritidskunskap, metodiklärare, läroboksförfattare samt utbildningskonsulent inom psykologi och specialpedagogik, handledare för pedagoger och chefer.
Hon är också utbildad handledare inom kognitiv psykologi och ICDP-utbildare inom vägledande samspel och diplomerad coach.
NY BOK - Barn med utmanande beteende

Boken belyser specialpedagogiska insatser och handlar om anknytningspsykolgi, barn med samspelssvårigheter, psykisk ohälsa och problemskapande beteende men också neuropsykiatriska teorier om ADHD och autism. Den tar upp förhållningssätt och hur man kan möta barn med tydliggörande pedagogik.
Dessutom tar boken upp aktuella teorier och forskning utifrån förskolan och skolans läroplan
Hålltider
13.30 Uppstart zoom
14.00 Kursstart
15.30 Rast
17.00 Avslut
Pris
1295 kr per person (exkl moms)
Anmälan är bindande men du kan alltid ha en ersättare i stället.
I priset ingår dokumentation.
Anmälan
Anmälan till kurs/föreläsning sker via denna hemsida, se nedan.
Kundbetyg från tidigare kurs

"Engagerad föreläsare som var lätt att lyssna på och lång erfarenhet av vardagsarbetet. Det finns hopp med duktiga pedagoger att klara alla barn."
"Tydliga exempel på situationer man kan hamna i och hur man ska förhålla sig. Bra att få veta vilka förväntningar man kan ha på barn med de här svårigheterna. Bra att det påpekas hur viktigt det är hur vi tänker om barn med "svårigheter"!"
"Föreläsaren var kompetent och driven inom detta område, vilket gör att det blir mer intressant att ta del av. Ämnet i sig är intressant och det är givande att känna att man arbetar rätt i vissa situationer men även få tips på hur man kan göra annorlunda i andra.
För information kontakta
Henrik Nylund henrik@kompetenstjanst.se, 010-207 17 75