Chefens utmanande samtal i människovårdande yrken

Som mellanchef inom vård, omsorg, skola och socialtjänst står man nära verksamheten, samtidigt som man ska leda och tillse att uppdraget står i fokus.
Människovårdande yrken är också en arbetsplats med starka känslor, påstridiga viljor och mångas värderingar. Ibland ställs man som sektions- enhets- och verksamhetschef inför svåra samtal vid misskötsel eller då den anställde har en annan uppfattning om vad som är arbetets fokus och uppdrag. Ett vanligt scenario är att man då själv blir utsatt för beskyllningar och kritik från den personal man ska vägleda. Det innebär att man som chef kan uppleva sin egen position som hotad och osäker, samtidigt som man ska komma tillrätta med ett arbetsproblem hos den anställde.
Ur innehållet
- Möta personal med känslomässigt undvikande beteende och postraumatiskt bitterhetssyndrom
- När personal hotar med anmälan
- Kränkande särbehandling
- Att bli inspelad som chef
- Så undviker du chefens fallgropar
- Hur samtalar jag med den personal som istället för att ta till sig av ditt budskap, utsätter dig för beskyllningar, kritik och hotar med anmälningar och sociala medier?
- Att överleva som chef och uppskatta mitt uppdrag
- Inte vara rädd för sin egen brist
- Ta hand om övrig personal
- Så pratar du med kollegor runt en personal med destruktivt beteende
- Hur den människovårdande miljön kan påverka personal på ett destruktivt sätt
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som mellanchef i människovårdande yrken, där det motstånd du ställs inför går utöver det vanliga och förväntade.
Utbildare
JAKOB CARLANDER
Jakob Carlander, leg psykoterapeut, och författare till boken "Utmanande samtal. En handbok för chefer" (Gothia Kompetens 2022).
Bok - Utmanande samtal. En handbok för chefer

Många chefer upplever en ensamhet i de konfliktfyllda samtalen. Vad kan du som chef göra och inte göra i komplicerade situationer? Hur kan du hantera ilska och aggressivitet från anställda? Hur förhåller du dig till personal som har svårt att hantera det egna arbetet, och som lägger sig egen bristande förmåga på chefen? Hur kan du bemöta dina anställda på bästa sätt och vilka fallgropar ska du undvika?
Bokens syfte är att ge dig som är chef goda och konkreta råd. Fokus ligger på själva samtalet; det är med samtalet som redskap du skapar grunden till förändring, inspiration, information och medvetandegörande, men också sätter gränser och gör avslut. I verktygslådan presenteras en rad strategier, metoder och förhållningssätt kring hur du på bästa sätt förbereder och håller i uppföljande samtal med bland annat struktur, tydlighet och validering.
Utmanande samtal – handbok för chefer vänder sig till enhetschefer, verksamhetschefer och rektorer inom vård, omsorg, skola och socialtjänst och liknande befattningar inom människovårdande yrken.
Hålltider
08:30 Uppstart på zoom med Jakob
09.00 Kursstart
12.00 Avslut
Pris
2495 kr per person (exkl moms)
Dokumentation ingår i priset.
Anmälan är bindande men Du kan alltid skicka ersättare vid förhinder.
För information kontakta
Henrik Nylund,
henrik@kompetenstjanst.se, 010 207 17 75