Klarspråk i socialtjänsten
– att skriva både mänskligt och korrekt

Att skriva i socialtjänsten är utmanande på många sätt. En och samma text behöver ofta möta både lagens krav och brukarens behov.
I socialtjänsten möter du människor som behöver oerhört tydliga och lättbegripliga texter. Många av läsarna har svag svenska, eller en mycket stressad tillvaro. Samtidigt finns det gott om lagtext som styr kommunikationen, och riskerar att göra texten tung och svår.
Tyvärr är många texter inom socialtjänsten i dag alldeles för svåra att läsa. Många är abstrakta och distanserade. Det gäller såväl webbinformation som beslut och annat. Mallarna är ofta gamla, och har inte uppdaterats utifrån de krav som dagens digitala kanaler ställer på kommuners texter.
Den här utbildningen vill ge er verktygen för att skriva texter av högre kvalitet, som ger ett bättre bemötande. Grunden är Språkrådets klarspråksprinciper.
Ur innehållet
- Att skriva till utsatta personer – gör en riskanalys.
- Att skriva för flera olika mottagare i samma text.
- Grunderna i klarspråk och språklagens krav.
- Språk som skapar en respektfull ton.
- En effektiv disposition med lagstöd och slutsatser.
- Språkliga byråkratfällor då och nu.
- En skrivprocess som ger god kvalitet.
- Frågor, svar och diskussion.
Workshop – ta med dig era texter!
Först går vi igenom språkliga verktyg och arbetssätt för att skriva texter som är tillgängliga och tydliga, bygger läsarnas förtroende och trygghet samt följer språklagens krav.
Därefter, halva dagen, tränar vi på att skriva klarspråk, i form av en workshop. Vi bearbetar tillsammans brevmallar och webbtexter, så att du får med dig förbättrade texter hem. Skicka gärna era viktigaste texter i förväg, som underlag till diskussioner och övningar.
Målgrupp
Socialsekreterare, utredare, administratörer.
Utbildare
Anna Hass, språkkonsult, utbildar i att skriva effektiva tydliga texter, som ger ett gott bemötande. Klarspråk är grunden för hennes inspirerande matnyttiga kurser.
Anna har arbetat med myndigheters och kommuners texter sedan 1999 och klarspråksredigerat både mallar, webbtexter och rapporter. Hon brinner för texter som är användbara, tillgängliga och tydliga. Hon anser att samarbete mellan flera kompetenser ger den bästa kommunikationen, och hon arbetar helst med texter i workshopformat med sakkunniga, jurister och chefer, utifrån läsarnas behov och läsarnas frågor.
Hålltider
09.00 Samling, registrering och kaffe
09.30 Kursstart
12.00 Lunch
14.30 Kaffe
16.00 Avslutning
Pris
2 495, exkl moms.
Lunch, kaffe och dokumentation ingår i priset.
Anmälan är bindande från och med 30 dagar innan föreläsning/kurs. Du kan alltid skicka ersättare vid förhinder.
Anmälan
Anmälan till kurs/föreläsning kan antingen ske nedan, eller via vår telefonbokning mellan kl 9-15 på telefon 0771 - 12 14 00.
Behöver du logi?
Vi har ett samarbete med Scandic Hotels runt om i landet. Om du behöver logi kan du gå in på länken nedan och boka till rabatterat pris. Ange då bokningskoden U000033538. Observera dock att det kan hända att vår kurs kan komma att ligga i en konferenslokal som tillhör en annan hotellkedja än Scandic.
Scandic HotelsFör information kontakta
Om innehållet: Lars Gunnar Gårdö
lg@kompetenstjanst.se, 070-617 32 42
Praktiska upplysningar: Ingela Lennander,
ingela@kompetenstjanst.se, 076 – 943 37 30 säkrast mellan 13-15