Service och bemötande i den offentliga sektorn

Att vara ”bemötare” eller ge service är ett av de tuffaste jobben i vårt samhälle, det kräver kunskaper, vilja och entusiasm. Det är som en dans, och man behöver bemästra olika danser för att inte trampa mottagaren på tårna och samtidigt kunna vara en god ambassadör. Den man träffar inom offentlig sektor kan kallas patient, anhörig, brukare, användare, elev, medborgare eller något liknande. Nyckeln ligger i att lyssna aktivt och försöka förstå även det som inte sägs och vilka krav bemötaren kan tänkas ställa på dig och verksamheten du representerar.
I den här kursen får du verktygen för att lyckas med ett gott och bemötande!
Ett gott bemötande handlar om att lyssna, vara kompetent och att våga visa glädje i mötet med verksamhetens ”kunder”. Det kan låta lätt men är ofta en stor utmaning. I den här kursen går vi igenom hur du bemöter "kunder" i offentlig sektor. Oavsett om du bemöter elever, brukare, patienter, anhöriga eller övriga så är detta en kurs för dig!
Kommunikation i mötet – det handlar om att VERKLIGEN lyssna
- • Kommunikation – med fokus på lyssnandet
- Ord, röst och kropp- vi kommunicerar mer än med orden
- Kroppsspråk och gester- den ”dolda” kommunikationen
- Testa hur du kommunicerar – och vad ”dom” hör!
Att känna sig sedd
- Rollen i att serva i den offentlig sektorn
- När båda känner att det är en ”win-win”.
- Hur skapar vi trygghet?
- Hur byggs relationer professionellt?
- Hur använder vi våra styrkor på ”rätt” sätt?
När någon blir besviken eller missnöjd
- Vad var förväntningarna – vad blev utfallet?
- Bemöta missnöje och irritation
- Att vara lojal mot sin arbetsgivare i rollen som bemötare
Stress- det goda bemötandets värsta fiende
- Hur blir vi i bemötandet när vi är stressade?
- Vad kan jag göra när mötet havererat?
- Hantera stress
Vad händer framåt i den offentliga sektorn
- Blicka framåt – hur ser det ut? Vad kan jag göra annorlunda?
- Målet med kursen är att du ska få en större förståelse, insikt och kunskap i effekten av ditt eget beteende. Du kommer få konkreta verktyg och praktiska övningar för att bygga goda relationer med dom du möter.
Målgrupp
Administratörer, samordnare och receptionister i vården, eller i övrig offentlig sektor.
Utbildare
MARIE FORSSELL
Marie har drivit bolag i över 25 år varav 14 år t en friskvårdsanläggning med ca 30 anställda. Marie har även tio års erfarenhet av resebranschen i roller som informationsansvarig, affärsresesäljare och utbildare och har bott 9 år i USA. Hon är ledarskapskonsult, certifierad coach och yogalärare.
Marie leder utbildningar och seminarier i personlig effektivitet, kommunikation och ledarskap. Arbetar i coachuppdrag med medarbetare och chefer.
En hjärtefråga är människors välmående, mentalt och fysiskt, med hälsa som en naturlig del i vardagen.
Hålltider
09:00 Samling, registrering och kaffe
09.30 Kursstart
12.00 Lunch
14.30 Fika
16.00 Avslutning
Online:
09.00 Uppstart på zoom med Marie
09.30 Start
12.00 Lunchrast
14.30 Paus
16.00 Avslutning
Pris
2 895 kr (exkl moms)
I priset inkluderas fika för- och eftermiddag samt lunch.
Onlinepris: 2 195 kr (exkl. moms)
Dokumentation ingår i priset.
Anmälan är bindande men Du kan alltid skicka ersättare vid förhinder.
OBS! Vi förbehåller oss rätten att ställa om till onlinekurser om nya restriktioner införs pga pandemin.
Anmälan
Anmälan till kurs/föreläsning sker via denna hemsida, se nedan.
För information kontakta
Henrik Nylund,
henrik@kompetenstjanst.se, 010 207 17 75