Språkstörning hos flerspråkiga barn
- enspråkighet botar ingen språkstörning

En språkstörning innebär att den språkliga utvecklingen går långsammare än förväntat. När det gäller flerspråkiga barn blir bedömningen mer komplicerad, eftersom man inte kan använda normer som är baserade på enspråkiga barn. Barnen lever också ofta i en komplex språklig miljö.
För att kunna avgöra om ett flerspråkigt barn har en senare utveckling än förväntat måste man veta hur den typiska flerspråkiga utvecklingen ser ut. Vi kommer att också att gå igenom orsaker till en sen språklig utveckling samt hur man kan differentiera mellan bristande exponering för språk och en språkstörning.
Föreläsningen rör framförallt barn i förskolan och men även elever i låg- och mellanstadiet. Problem som rör elever i högstadium och gymnasium har ofta grundlagts tidigare, men föreläsningen är inte i första hand riktad mot dessa grupper.
Ur innehållet
- Flerspråkig utveckling
- Språklig socialisation
- Språkstörning hos flerspråkiga barn (uttal, grammatik, ordförråd, pragmatik)
- Språklig bedömning av flerspråkiga barn — hur mäter man andraspråksutveckling?
- Intervention för flerspråkiga barn med språkstörning
- Typfall
- Frågor, svar och diskussion
Målgrupp
Dagen vänder sig till personal från förskolan till skolans lägre stadier.
Utbildare
EVA-KRISTINA SALAMEH
Eva-Kristina är leg logoped/medicine doktor och verksam vid Språkens hus i Malmö, ett center för språkstörning i kombination med flerspråkighet vid logopedmottagningen, Skånes universitetssjukhus; Malmö.
Hon har mycket bred klinisk erfarenhet och teoretisk kunskap i ämnet.
Hålltider
12.30 Uppstart på zoom
13.00 Start
14.00 Rast
16:00 Avslutning
Pris
1 295 kr, exkl moms
Anmälan är bindande men du kan alltid skicka ersättare vid förhinder.
I priset ingår dokumentation.
Anmälan
Anmälan till kurs/föreläsning sker via denna hemsida, se nedan.
Kundbetyg från tidigare kurs

Vad var bäst med kursen?
"Fantastisk föreläsare, att ha förmågan att förklara förståeligt.
Har mycket med mig hem som förskolechef och mycket med mig för övergången i skolan.
Varför det blir som det blir när vi gör som vi gör !"
"Föreläsaren var kunnig och förklarade allt på ett mycket bra och tydligt sätt. Vi fick också genomföra övningar för att förstå det hela."
"Jag har fått med mig mycket kunskap om vad språkstörning är och hur jag kan upptäcka det hos mina elever."
För information kontakta
Henrik Nylund henrik@kompetenstjanst.se, 010 207 17 75
Köra kursen på hemmaplan?
Som alternativ till att anmäla sig till en öppen kurs/föreläsning nedan, kan du ta hem kursen till din arbetsplats.
Är det intressant kan du göra en bokningsförfrågan här