Ett gott bemötande handlar om att lyssna, vara kompetent och att våga visa glädje i mötet med verksamhetens ”kunder”. Det kan låta lätt men är ofta en stor utmaning. I den här kursen går vi igenom hur du bemöter ”kunder” i offentlig sektor. Oavsett om du bemöter elever, brukare, patienter, anhöriga eller övriga så är detta en kurs för dig!
Kommunikation i mötet – det handlar om att VERKLIGEN lyssna
- • Kommunikation – med fokus på lyssnandet
- Ord, röst och kropp- vi kommunicerar mer än med orden
- Kroppsspråk och gester- den ”dolda” kommunikationen
- Testa hur du kommunicerar – och vad ”dom” hör!
Att känna sig sedd
- Rollen i att serva i den offentlig sektorn
- När båda känner att det är en ”win-win”.
- Hur skapar vi trygghet?
- Hur byggs relationer professionellt?
- Hur använder vi våra styrkor på ”rätt” sätt?
När någon blir besviken eller missnöjd
- Vad var förväntningarna – vad blev utfallet?
- Bemöta missnöje och irritation
- Att vara lojal mot sin arbetsgivare i rollen som bemötare
Stress- det goda bemötandets värsta fiende
- Hur blir vi i bemötandet när vi är stressade
- Vad kan jag göra när mötet havererat?
- Hantera stress
Vad händer framåt i den offentliga sektorn
- Blicka framåt – hur ser det ut? Vad kan jag göra annorlunda?
- Målet med kursen är att du ska få en större förståelse, insikt och kunskap i effekten av ditt eget beteende. Du kommer få konkreta verktyg och praktiska övningar för att bygga goda relationer med dom du möter.
Målgrupp
Administratörer, samordnare och receptionister i vården, eller i övrig offentlig sektor.
Kursinformation
Dokumentation ingår alltid i priset.
Anmälan är bindande men Du kan alltid skicka ersättare vid förhinder.
Samtliga priser är per person.
Kursen erbjuds vid följande tillfällen
Online
- 14 november Sista anmälningsdag: 2024-11-06
Marie Forssell
Marie har drivit bolag i över 25 år varav 14 år t en friskvårdsanläggning med ca 30 anställda. Marie har även tio års erfarenhet av resebranschen i roller som informationsansvarig, affärsresesäljare och utbildare och har bott 9 år i USA. Hon är ledarskapskonsult, certifierad coach och yogalärare. Marie leder utbildningar och seminarier i personlig effektivitet, kommunikation och ledarskap. Arbetar i coachuppdrag med medarbetare och chefer.
Läs merLearning is everything
Online
- 09.15 Uppstart på zoom med Marie
- 09.30 Kursstart
- 12.00 Lunchrast
- 14.30 Rast
- 16.00 Avslut