Ett gott bemötande handlar om att lyssna, vara kompetent och att våga visa glädje i mötet med verksamhetens ”kunder”. Det kan låta lätt men är ofta en stor utmaning. I den här kursen går vi igenom hur du bemöter ”kunder” i offentlig sektor. Oavsett om du bemöter elever, brukare, patienter, anhöriga eller övriga så är detta en kurs för dig!

Kommunikation i mötet – det handlar om att VERKLIGEN lyssna

  • • Kommunikation – med fokus på lyssnandet
  • Ord, röst och kropp- vi kommunicerar mer än med orden
  • Kroppsspråk och gester- den ”dolda” kommunikationen
  • Testa hur du kommunicerar – och vad ”dom” hör!

Att känna sig sedd

  • Rollen i att serva i den offentlig sektorn
  • När båda känner att det är en ”win-win”.
  • Hur skapar vi trygghet?
  • Hur byggs relationer professionellt?
  • Hur använder vi våra styrkor på ”rätt” sätt?

När någon blir besviken eller missnöjd

  • Vad var förväntningarna – vad blev utfallet?
  • Bemöta missnöje och irritation
  • Att vara lojal mot sin arbetsgivare i rollen som bemötare

Stress- det goda bemötandets värsta fiende

  • Hur blir vi i bemötandet när vi är stressade
  • Vad kan jag göra när mötet havererat?
  • Hantera stress

Vad händer framåt i den offentliga sektorn

  • Blicka framåt – hur ser det ut? Vad kan jag göra annorlunda?
  • Målet med kursen är att du ska få en större förståelse, insikt och kunskap i effekten av ditt eget beteende. Du kommer få konkreta verktyg och praktiska övningar för att bygga goda relationer med dom du möter.

Målgrupp

Administratörer, samordnare och receptionister i vården, eller i övrig offentlig sektor.

Kursinformation

Dokumentation ingår alltid i priset.

Anmälan är bindande men Du kan alltid skicka ersättare vid förhinder.

Samtliga priser är per person.

Kursen erbjuds vid följande tillfällen

Online

  • 14 november Sista anmälningsdag: 2024-11-06
Marie Forssell

Marie Forssell

Marie har drivit bolag i över 25 år varav 14 år t en friskvårdsanläggning med ca 30 anställda. Marie har även tio års erfarenhet av resebranschen i roller som informationsansvarig, affärsresesäljare och utbildare och har bott 9 år i USA. Hon är ledarskapskonsult, certifierad coach och yogalärare. Marie leder utbildningar och seminarier i personlig effektivitet, kommunikation och ledarskap. Arbetar i coachuppdrag med medarbetare och chefer.

Läs mer

Learning is everything

Online

  • 09.15 Uppstart på zoom med Marie
  • 09.30 Kursstart
  • 12.00 Lunchrast
  • 14.30 Rast
  • 16.00 Avslut