Samordna och administrera
- utan att vara chef

Som administratör, koordinator, handläggare, assistent eller sekreterare har du ofta rollen som spindeln i nätet och arbetar självständigt med många olika arbetsuppgifter. Du samordnar, följer upp och ser till att arbetsflödet fungerar, även om du inte formellt är chef. Du har många bollar i luften och tiden kanske inte alltid räcker till. Här är en utbildning som ger dig mer luft under vingarna för att klara dina arbetsdagar på ett smidigare och effektivare sätt.
Målet med utbildningen är att du ska få fler kunskaper om hur att;
- Leda och samordna, hitta egen ledarstil
- Planera, organisera, informera och kommunicera
- Skapa gott samarbete och medverka till effektiva grupper
- Hantera konflikter och stress
Ur innehållet
Dag 1
Samordnarens roll i organisationen
- Ansvar och ställning
- Attityder och värderingar
- Rollen
- Ändrade arbetsuppgifter
- Ökade krav
Planera arbetsflödet - Leda och samordna utan att vara chef
- Ledarstil och ledarskap
- Ledaregenskaper
- Målstyrning
- Delegering
Att arbeta med människor
- Integritet och gränser
- Människors behov
- Motivera sig själv och andra
- Självuppfattning
- Service och kvalitet
- Reklamation och missnöje
Dag 2
Att arbeta med människor (forts)
- Bygga och behålla goda relationer
- Hantera konflikter
- Kommunikation
Leda arbetsflödet
- Organisera eget arbete
- Få medarbetarna med sig
- Informera, instruera
- Följa upp och ge feedback
- Öppna frågor
Samarbete
- Effektiva grupper
- Få acceptans som samordnare
Stress
- Situationer och signaler
- Hantera stress
Du gör en handlingsplan
Målgrupp
Du som arbetar som assistent, koordinator, handläggare, sekreterare och administratör inom en kommunal förvaltning, skola, stat eller inom landsting.
Utbildare
INGER CALLEMO, Corioli Utveckling. Inger har verkat inom många olika roller bl. a. som sekreterare, projektledare, säljare, avdelningschef och VD. Driver sedan 1997 det egna företaget Corioli Utveckling.
Hålltider
Dag 1
09:00 Samling, registrering och kaffe
09:30 Start
11:45 Lunch
14:00 Kaffe
16:30 Avslutning, dag 1
Dag 2
09:00 Start
10:00 Kaffe
11:45 Lunch
14:00 Kaffe
16:00 Avslutning
Pris
6 900 kr, exkl moms
Lunch, kaffe och dokumentation ingår i priset.
Anmälan är bindande från och med 30 dagar innan föreläsning/kurs. Du kan alltid skicka ersättare vid förhinder.
Anmälan
Anmälan till kurs/föreläsning sker via denna hemsida, se nedan.
Behöver du logi?
Vi rekommenderar Scandic Hotels. Gå in på länken nedan och ange bokningskoden D000033538. Kopiera denna kod innan du går in på länken till Scandic.
Boka Scandic HotelsKundbetyg från tidigare kurs
Vad var bäst med utbildningen?

"Utbildningen skapade eftertanke, mycket har man hört tidigare men vår kursledare var mycket duktigt på att peppa. Trevlig med erfarenhetsutbyte från andra assistenter utanför min egen arbetsplats."
Magdalena Gillberg, Administrativ assistent, Pensionsmyndigheten
"Man kan lätt applicera det man lärt sig under utbildningen på det uppgifter man har i sitt dagliga arbete. Bra att utbildaren blandade utbildningen med egna upplevelser. Bra grupparbeten."
Ann-Katrin Sjöberg, IT-administratör, Gävle kommun
"Kursledaren var mycket bra och kompetent. Det var roligt att träffa andra kollegor med likvärdiga arbetsuppgifter från olika yrkesgrupper."
Karin Ekdahl, Koordinator, Halmstad kommun
För information kontakta
Eva Simonsson eva@kompetenstjanst.se, 076 – 943 37 30
Köra kursen på hemmaplan?
Som alternativ till att anmäla sig till en öppen kurs/föreläsning nedan, kan du ta hem kursen till din arbetsplats.
Är det intressant kan du göra en bokningsförfrågan här