Marie Forssell

Kunskap, motivation och utveckling för dig som är undersköterska

Om utbildningen

Att kunna hjälpa människor till ett bättre liv, är ett av de mest givande arbeten man kan ha och som undersköterska har du en otroligt viktig roll. Du har en unik närhet till patienten och ditt sätt att kommunicera och möta både anhöriga och patienter spelar en stor roll för deras helhetsupplevelse. Under din jobbkarriär kommer du att möta många olika typer av personligheter och det är viktigt att stötta dem både utifrån din yrkesroll men också som medmänniska. Det har nämligen visat sig att bemötandet spelar en väsentlig roll för brukarens/patientens/klientens/kundens tillfrisknande.

Bästa tänkbara påfyllning av kunskap och inspiration!

Kursen är en dag och fokuserar på hur du kan bli ännu bättre i din yrkesroll. Eftersom du som undersköterska är en viktig resurs läggs stor vikt på hur du hämtar kraft och energi från arbetsvardagen och håller dig frisk och stark.

Vi går igenom
  • Så kan du förbättra och utveckla mötet med anhöriga, brukare/patienter och kollegor
  • Hur du gör för att må bra och ta ansvar för din egen personliga utveckling
  • Goda relationer och samarbete på arbetsplatsen
  • Så hanterar du besvärliga situationer och personer
Gör intresseanmälan

Intresseanmälan:
Kunskap, motivation och utveckling för dig som är undersköterska

Marie Forssell

Kort om Marie Forssell

Marie har drivit bolag i över 25 år varav 14 år t en friskvårdsanläggning med ca 30 anställda. Marie har även tio års erfarenhet av resebranschen i roller som informationsansvarig, affärsresesäljare och utbildare och har bott 9 år i USA. Hon är ledarskapskonsult, certifierad coach och yogalärare. Marie leder utbildningar och seminarier i personlig effektivitet, kommunikation och ledarskap. Arbetar i coachuppdrag med medarbetare och chefer.

Ur innehållet

Var framgångsrik i ditt bemötande trots hög stressnivå
  • Så påverkas du av psykisk stress
  • Attityder, kunskaper och värderingar – så påverkas din stressnivå
  • Professionellt bemötande och god servicenivå även när tiden är knapp
  • Förbättra och utveckla dina relationer med patienter, anhöriga och kollegor
  • Vad kan du påverka – vad kan du inte påverka? Hur förhålla sig till det du inte kan påverka!
Personlig utveckling för dig som är undersköterska
  • Vad är viktigt för att du ska trivas med livet och arbetet
  • Lär känna dina styrkor och svagheter
  • Att ta ansvar för egen utveckling – hur gör du?
Så hanterar du besvärliga situationer, samtal och personer i ditt jobb
  • Vad är det som gör att en person uppfattas som besvärlig?
  • Olika personlighetstyper – så gör du
  • Enkla men effektiva metoder för att hantera olika sorters besvärliga personer
  • Lär dig kommunicera med olika personlighetstyper
Så kan du förbättra och utveckla mötet med patienter och anhöriga
  • Lär dig se mönster och vanor i ditt agerande
  • Så gör du för att få till en förändring i ditt bemötande
  • Samtalsmetodik – nycklarna till ett lyckat möte
De viktigaste grunderna i bra bemötande
  • Vad är ett gott bemötande
  • Exempel från verkligheten – bra och dåligt bemötande
  • Lär dig faktorerna som avgör kvaliteten på ditt möte

Målgrupp

Undersköterskor i landsting, kommuner och privata företag.

Omfattning

Heldag

Nu erbjuder Marie Forssell dessa bokningsbara kurser

Kunskap, motivation och utveckling för dig som är undersköterska

Att kunna hjälpa människor till ett bättre liv, är ett av de mest givande arbeten man kan ha och som undersköterska har du en otroligt viktig roll. Du har en unik närhet till patienten och ditt sätt att kommunicera och möta både anhöriga och patienter spelar en stor roll för deras helhetsupplevelse. Under din jobbkarriär kommer du att möta många olika typer av personligheter och det är viktigt att stötta dem både utifrån din yrkesroll men också som medmänniska. Det har nämligen visat sig att bemötandet spelar en väsentlig roll för brukarens/patientens/klientens/kundens tillfrisknande.

Läs mer

Ledarskap för sjuksköterskor

Det här är kursen för dig som är sjuksköterska och som leder andra på jobbet. Det är inte säkert att du är chef, du kanske leder vissa projekt, har hand om en speciell arbetsgrupp eller fungerar som samordnare eller ställföreträdande chef när det behövs.

Här får du under en lärorik, utvecklande och givande dag lära dig mer om ledarskap i sjuksköterskerollen och vad som ska till för att du ska lyckas Du kommer få ökad insikt om dina egna reaktioner och beteenden samt konkreta verktyg att använda i ditt ledarskap.

Läs mer

Service och bemötande i den offentliga sektorn

Att vara ”bemötare” eller ge service är ett av de tuffaste jobben i vårt samhälle, det kräver kunskaper, vilja och entusiasm. Det är som en dans, och man behöver bemästra olika danser för att inte trampa mottagaren på tårna och samtidigt kunna vara en god ambassadör. Den man träffar inom offentlig sektor kan kallas patient, anhörig, brukare, användare, elev, medborgare eller något liknande. Nyckeln ligger i att lyssna aktivt och försöka förstå även det som inte sägs och vilka krav bemötaren kan tänkas ställa på dig och verksamheten du representerar.

Läs mer

Utbildningar hos er med Marie Forssell

Ledarskap för sjuksköterskor

Det här är kursen för dig som är sjuksköterska och som leder andra på jobbet. Det är inte säkert att du är chef, du kanske leder vissa projekt, har hand om en speciell arbetsgrupp eller fungerar som samordnare eller ställföreträdande chef när det behövs.

Här får du under en lärorik, utvecklande och givande dag lära dig mer om ledarskap i sjuksköterskerollen och vad som ska till för att du ska lyckas.

Syfte med ledarskapsutbildningen för sjuksköterskor:
  • Att få ökad insikt om dina egna reaktioner och beteenden
  • Att få konkreta verktyg att använda i ditt ledarskap
Läs mer

Service och bemötande i den offentliga sektorn

Att vara ”bemötare” eller ge service är ett av de tuffaste jobben i vårt samhälle, det kräver kunskaper, vilja och entusiasm. Det är som en dans, och man behöver bemästra olika danser för att inte trampa mottagaren på tårna och samtidigt kunna vara en god ambassadör. Den man träffar inom offentlig sektor kan kallas patient, anhörig, brukare, användare, elev, medborgare eller något liknande. Nyckeln ligger i att lyssna aktivt och försöka förstå även det som inte sägs och vilka krav bemötaren kan tänkas ställa på dig och verksamheten du representerar.
I den här kursen får du verktygen för att lyckas med ett gott och bemötande!

Ett gott bemötande handlar om att lyssna, vara kompetent och att våga visa glädje i mötet med verksamhetens ”kunder”. Det kan låta lätt men är ofta en stor utmaning. I den här kursen går vi igenom hur du bemöter ”kunder” i offentlig sektor. Oavsett om du bemöter elever, brukare, patienter, anhöriga eller övriga så är detta en kurs för dig!

Läs mer