Välfungerande arbetslag är en central faktor för att den pedagogiska verksamheten ska hålla hög kvalitet. Då behövs arbetslagsledare som ser till att laget tar det gemensamma ansvaret för såväl vardagsfrågor som pedagogisk utveckling och kvalitetsarbete.
Denna utbildning syftar till att rusta arbetslagsledarna för att klara denna roll – och som ser till att arbetslagens möten blir effektiva och givande, utan att fyllas av informationsärenden och praktiskt fixande. Det handlar därmed om pedagogiskt ledarskap på arbetslagsnivå.
Att ge arbetslagsledare redskap att klara rollen mellan rektor/förskolechef och lärarkollegerna, och att bli skickliga processledare i arbetslaget.
Peter är ledarskaps- och organisationskonsult och f.d. lärare med lång erfarenhet som utbildare, konsult och handledare i förskola och skola, bland annat inom ramen för det statliga rektorsprogrammet. Han har också en bakgrund som skribent om ledarskap, pedagogik m.m. i Pedagogiska magasinet, tidningen Chef & Ledarskap och på HRbloggen.se.
Peters utbildningar utgår såväl från aktuell skolforskning som från praktiskt tillämpbara metoder från hans bok ”Att leda förändringsarbete i förskola och skola – från motstånd till möjlighet” (Lärarförlaget, 2024).
Utbildningen innehåller teoretisk genomgång, dialog och reflektion.
Arbetslagsledare, utvecklingsledare och motsvarande samt även för skolledare och ledningsgrupper där arbetslagsledare ingår. Utbildningen passar både skola och förskola.
Heldag eller enligt överenskommelse.
Välfungerande arbetslag är en central faktor för att den pedagogiska verksamheten ska hålla hög kvalitet. Då behövs arbetslagsledare som ser till att laget tar det gemensamma ansvaret för såväl vardagsfrågor som pedagogisk utveckling och kvalitetsarbete.
Denna utbildning syftar till att rusta arbetslagsledarna för att klara denna roll – och som ser till att arbetslagens möten blir effektiva och givande, utan att fyllas av informationsärenden och praktiskt fixande. Det handlar därmed om pedagogiskt ledarskap på arbetslagsnivå.
Läs merSkolans värld har en tradition av ensamt ledarskap. I dag inser många skolledare att det behövs ökad delaktighet och ett breddat ledarskap, bland annat för att hinna svara för ett pedagogiskt ledarskap och för att stärka kvalitetsarbetet och den långsiktiga verksamhetsutvecklingen.
Utbildningen har fokus på hur en fungerande ledningsgrupp i skolan eller förskolan skapas – och hur ett gemensamt ansvarstagande får fart på pedagogers kreativitet, initiativförmåga och vilja att hitta lösningar i vardagen.
Att ge ledningsgruppen insikter och verktyg för att skapa en välfungerande ledningsgrupp, som på ett effektivt kan hålla ihop styrkedjan rektor/förskolechef – ledningsgrupp – arbetslag – personal.