Hur kan MI användas vid autism och ADHD? Personer med autism och ADHD har ett annorlunda sätt att uppmärksamma och bearbeta information. Det är därför viktigt att vi som i vår yrkesroll möter dessa personer kan göra samtalen begripliga och relevanta. Vi behöver fånga upp personens styrkor, navigera runt svårigheter och fungera som sammanhangsförklarare.
Det här är en grundkurs i Motiverande samtal med inriktning autism och ADHD. MI är generellt men under de olika delarna i kursen kommer kursledaren Annika Sonnenstein att lyfta fram och fokusera på hur MI kan anpassas och användas vid autism och ADHD.
Du kommer att få handfasta MI-verktyg att användas vid stöd i vardagen, rådgivning, i skolan, utredning och behandling.
Annika är legitimerad psykolog, verksam som egen företagare inom områdena neuropsykiatrisk utredning och personalutbildning. Hon har tidigare arbetat som chef och psykolog vid Ersta diakonis sjukvårdsmottagning för hemlösa i Stockholm, samt inom specialistpsykiatrin, beroendevården och Kriminalvården. En gemensam nämnare för hennes arbete är att nyfiket undersöka andras uppfattningar och önskemål och enas om en väg som leder framåt.
Personal inom skolan såsom skolledare, lärare, elevassistenter och elevhälsovård. Personal inom psykiatrin, socialtjänst,omsorg, HVB och andra verksamheter som möter personer med autismspektrumtillstånd och/eller ADHD.
2 heldagar eller enl överenskommelse.
Hur kan MI användas vid autism och ADHD? Personer med autism och ADHD har ett annorlunda sätt att uppmärksamma och bearbeta information. Det är därför viktigt att vi som i vår yrkesroll möter dessa personer kan göra samtalen begripliga och relevanta. Vi behöver fånga upp personens styrkor, navigera runt svårigheter och fungera som sammanhangsförklarare.
Läs merI syfte att hålla MI-andan vid liv och erbjuda en möjlighet att öva på de anpassningar som lärdes ut under grundutbildningen MI vid autism och ADHD, anordnas en påbyggnadsdag. Dagen kommer att inledas med en kort summering av de vanligaste MI-verktygen och hur de kan anpassas vid samtal med nämnda målgrupp. Merparten av dagen kommer att användas till att utifrån fallbeskrivningar genomföra praktiska gruppövningar. Kursledaren kommer att cirkulera mellan grupperna för att lyssna och vara behjälplig kring övningarna. Det kommer även finnas möjlighet att ta upp egna frågor om t ex utmaningar man stött på vid tillämpningen av MI på målgruppen efter att man gick grundutbildningen.
Läs mer