I rollen som administratör, koordinator, handläggare, assistent eller informell ledare har du ofta rollen som spindeln i nätet. Du arbetar både självständigt med många olika arbetsuppgifter och samarbetar med andra för att uppnå vissa resultat. Du samordnar, följer upp och ser till att arbetsflödet fungerar, även om du inte formellt är chef. Du påverkar och engagerar genom ditt sätt att kommunicera och vara på. I en värld som blir alltmer komplex och osäker kanske du upplever att tiden inte alltid räcker till eller att du själv behöver ta ett steg till i din utveckling. Här är en utbildning som ger dig mer luft under vingarna för att klara dina arbetsdagar och uppgifter på ett smidigare och effektivare sätt.
Utbildningen ger dig kunskaper om bl.a din beteende- och kommunikationsstil och hur den påverkar andra och hur du genom aktivt lyssnande och ställa coachande frågor skapar engagemang och goda samtal. Du får också lära dig mer om konflikter och konflikthantering, sätta motiverande mål och beteenden som bygger förtroende. Vi går igenom grunderna i grupputveckling och stresshantering – kunskaper som stärker dig i din roll, gör dig tydligare och skapar balans. Du får med dig metoder, tips, verktyg och erfarenhetsutbyte för att lyckas både med det informella ledarskapet och den personliga utvecklingen.
Läraren är certifierad coach och det coachande öppna synsättet sätter sin prägel på kursen.
Utbildningen, som är en mix av teori, samtal, reflektion och praktiska övningar, vänder sig till dig som fungerar som ”spindeln i nätet” och arbetar med att samordna, koordinera och följa upp. Den passar lika bra oavsett om du leder andra eller inte.
Bengt arbetar sedan 10 år tillbaka med utveckling av ledarskap och grupper. Han är civilingenjör med många års egen erfarenhet och chefs- och ledarpositioner inom större och mindre organisationer.
Han utbildar, leder seminarier och håller föredrag inom både privat och offentlig verksamhet. Bengt har också skrivit ett par böcker om ledarskaps- och grupputveckling.
För dig som arbetar som administratör i offentlig sektor.
2 heldagar
I en organisation som satsat på att utveckla självledarskapet så tar fler personer beslut och initiativ, effektiviteten ökar, samarbetet utvecklas och ledarna kan lyfta blicken mer. Förtroendet ökar. Riktningen och målen blir tydligare och medarbetarna kan då prioritera sin tid utifrån vad som är viktigast. Det finns goda chanser till att utvecklas i en sådan organisation.
I utbildningen går vi steg för steg igenom och arbetar med olika moment som stärker självledarskapet. Du arbetar med att bygga ditt ”självledarhus” från grunden, kopplat till organisationen du arbetar i.
Kursen varvar teori med övningar, diskussioner, erfarenhetsutbyte och egen reflektion.
Läs merDu har en roll som administratör, koordinator, chefsassistent, team-/gruppledare, samordnare eller någon annan informell ledarroll i offentlig verksamhet eller i ett större eller mindre företag.
Oavsett var så är du ofta spindeln i nätet. Du samordnar behov och resurser, följer upp och ser till att saker och ting fungerar, även om du inte är chef. Ditt ansvar kan skifta beroende på var du arbetar någonstans.
Läs merI det goda samtalet skapas möjligheter, växande och nya idéer. Genom dessa konstruktiva samtal kan vi stödja och hjälpa andra att ta steg, våga förändra och använda sina resurser mer kraftfullt.
De utvecklande och uppskattande samtalen är till sin natur lösningsorienterade och fokuserar på möjligheter, styrkor och det som fungerar eller har fungerat. Samtalsformen ger bekräftelse och frigör handlingskraft, kreativitet och mod.
I en grupp utvecklas relationerna och önskan kring hur samarbetet ska fungera blir tydligare istället gör att fastna i problemen. Det utvecklas en positiv kraft att förändra.
Metoden och strukturen för utvecklande och uppskattande samtal kan användas i fler olika sammanhang, både individuellt och i grupp.
Utbildningen ger dig en ökad förståelse och en verktygslåda för att själv hålla olika typer av utvecklande och uppskattande samtal samt att hantera olika mer eller mindre svåra samtalssituationer. Du får lära dig vilka utgångspunkter och förhållningssätt som är viktiga för att lyckas och för att bygga förtroende.
Läraren är certifierad coach och det coachande uppskattande synsättet sätter sin prägel på kursen.
Utbildningen, som är en mix av teori, samtal, reflektion och många praktiska övningar, vänder sig till dig som fungerar som leder eller samordnar andra och ofta använder samtalet i ditt arbete.
Läs mer