Allt oftare hamnar yngre barn framför skärmar och läsplattor. Många ställer sig frågan om och hur i synnerhet de yngsta barnen påverkas av detta.
Med modern teknik studeras idag barnhjärnan på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt. Kunskapsutvecklingen inom området är omfattande. Vi tar gärna till oss ny teknik men tänker kanske inte alltid på att de yngsta barnen först måste utvecklas biologiskt för att kunna ha nytta av det som tekniken kan ge.
I föreläsningen får vi lära oss mer om hur vi på bästa vis kan främja barnens utvecklingsmöjligheter med bibehållen respekt för deras egen inneboende utvecklingskraft. Vi får också veta mer om hur vi kan medverka till att barn blir trygga, utvecklar impulskontroll och inre motivation, empati, koncentration och social förmåga, allt viktiga förutsättningar för att lyckas i såväl skolan som i livet.
Berit är fil dr., leg. psykolog, har många års erfarenhet av arbete inom Barnhälsovården. Hon har också under drygt 15 år arbetat som lektor vid medicinska fakulteten, Lunds universitet och där forskat om barns utveckling. Berit har även handlett personal inom förskola, socialtjänst samt inom mödra-barnhälsovård och neonatalvård.
Personal som arbetar med barn inom förskolan.
3 timmar
Många barn har idag otillräcklig läsförmåga, tiden som används för läsning blir alltmer begränsad. Vilka blir konsekvenserna för språkutvecklingen? Vad innebär det för den kognitiva utvecklingen och skolresultaten? Forskningen visar med all tydlighet hur stor inverkan läsförmågan har för det enskilda barnets långsiktiga utveckling och psykiska hälsa.
Läs merAllt oftare hamnar yngre barn framför skärmar och läsplattor. Många ställer sig frågan om och hur i synnerhet de yngsta barnen påverkas av detta.
Med modern teknik studeras idag barnhjärnan på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt. Kunskapsutvecklingen inom området är omfattande. Vi tar gärna till oss ny teknik men tänker kanske inte alltid på att de yngsta barnen först måste utvecklas biologiskt för att kunna ha nytta av det som tekniken kan ge.
Läs merVi lever idag i ett samhälle med snabba belöningar, ett flöde av intryck och impulser där förmågor som uthållighet, driv, koncentration liksom utvecklingen av inre motivation och målmedvetenhet tenderar att bli alltmer utkonkurrerade. Samtidigt visar studier att dessa förmågor har stor betydelse för vår inlärningskapacitet. Med tanke på samhällsutvecklingen inser vi betydelsen av att så många som möjligt klarar av sin skolgång och planerar för den egna framtiden.
Läs mer